کد مطلب:49270
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:5
چگونه ممكن است خداوند هم عالم باشد و هم معلوم؟
اولاً اين سؤال منحصر به علم خداوند به ذات مقدّسش نيست، در مورد علم ما به وجود خودمان نيز جاري است، ما يقيناً به وجود خودمان عالم هستيم و ميدانيم كه هستيم، همين سؤال مطرح ميشود كه عالم و معلوم بايد دو چيز باشد، در حالي كه ما يك چيز بيشتر نيستيم! به خصوص اينكه علم ما به خودمان نيز علم حضوري است.
ثانياً مطلب همان است كه مرحوم «خواجه طوسي» در جواب اين سؤال بيان داشته، ميگويد تغاير اعتباري كافي است؛ يعني يك موجود واحد از اين نظر كه مبدأ عاقلي است و ميتواند حضور خود را نزد خود دريابد «عالم» است، و از اين نظر كه نزد خود حاضر است «معلوم» ميباشد، و به تعبير ديگر به اين وجود واحد از دو زاويه نگاه ميكنيم از زاويهاي كه خود را درك ميكند عالمش ميناميم، و از زاويهاي كه درك شده است معلومش ميخوانيم
پيام قرآن ج 4
حضرت آيت الله مكارم شيرازي و ساير همكاران
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.